27 grudnia, 2021

Psychodietetyk

Czym zajmuje się psychodietetyk

Jako psychodietetyk nie powiem Ci co i jak masz jeść ale pokieruję Cię tak, by jedzenie było łatwe i przyjemne. W swojej pracy łączę dietetyczne i psychologiczne aspekty żywienia. Jednakże nie układam jadłospisów i nie prowadzę terapii. Jestem nauczycielem, który nauczy cię jeść od podstaw.

  • Zestrajam głowę z ciałem.
  • Pomagam wyjść z zaklętego kręgu diet i efektu jojo
  • Uczę jak zbudować dobrą relację z jedzeniem
  • Wspieram w wyzbyciu się szkodliwych przekonań na temat jedzenia
  • Nakierowuję na drogę samoakceptacji

Budując przyjazną relację z jedzeniem, kultywując świadomość swojego ciała i odnajdując prawdziwą satysfakcję z jedzenia – odkrywasz barwny świat o istnieniu którego – żyjąc w kulturze diety – nie mamy zielonego pojęcia.

Czujesz, że nie umiesz jeść?

Tak bardzo jedzenie skomplikowaliśmy. Przez wiele lat chcieliśmy sztucznie decydować jak ciała mają wyglądać, ile i kiedy należy jeść. Uwieżyliśmy, że nie ma naturalnego mechanizmu, który to kontroluje i należy to oddelegować komuś z zewnątrz. Oddaliśmy to zadanie, tak jak zleca się komuś obcemu wykonanie jakiejś usługi. Powiedziano nam, że tak trzeba, że sami nie damy sobie rady. Wszechobecna kultura diety wpoiła nam lęk przed ufaniem samym sobie. Nie ufamy też jedzeniu. Często mamy niezły mętlik w głowie ponieważ i specjaliści do spraw żywienia przekazują sprzeczne informacje. Komu i w co wierzyć?

Kompetencje żywieniowe zamiast diety

To diety prowadzą do braku kontaktu z ciałem. Odseparowaliśmy się od ciała, głowa i ciało przestały ze sobą współpracować, straciły nić porozumienia. Zanika zdolność odczuwania subtelnych sygnałów głodu i sytości. Pojawia się lęk przed głodem i lęk przed byciem najedzonym. Jedzenie przestało być radością, zostało obowiązkiem, a od czasu do czasu pokusą której nie jesteśmy się w stanie oprzeć.
Mit odchudzania dla zdrowia i szczęścia, mimo że nie ma potwierdzenia w realnym życiu nadal pcha nas, jako społeczeństwo ku ciągle to nowym restrykcją. Z każdą kolejną dietą jest gorzej. My stajemy się coraz ciężsi, bardziej zmęczeni i pozbawieni wiary w siebie.

Zarówno dzieci jak i dorośli najlepiej radzą sobie z jedzeniem jeśli nauczą się świadomości swojego ciała, regularnych posiłków i pozytywnego stosunku do żywienia. Sztywne reguły z zewnątrz, poczucie winy i lęk nie sprzyjają dobremu żywieniu, wręcz odwrotnie. Prowadzą do kiepskich i skrajnych decyzji żywieniowych, braku satysfakcji, przewlekłego stresu i utraty wiary w swoje możliwości.

Żywienie dzieci – podejście psychodietetyczne

Dzieci, zależnie od wieku, mają różną zdolność do rozumienia zagadnień dietetycznych. Niezależnie od wieku zawsze są w stanie ocenić ile jedzenia potrzebują. Dopiero w okolicy szkoły średniej są na tyle dojrzałe by samodzielnie komponować swoje posiłki. Bezcelowe jest uczenie  małych dzieci jak powinno wyglądać zdrowe żywienie ponieważ nie będą w stanie tego zrozumieć i wykorzystać. Podejście żywieniowe musi odpowiadać wiekowi, pozostawiać miejsce na autonomię dziecka i podkreślać autorytet rodzica. Jakkolwiek skomplikowanie to brzmi, w praktyce nie jest to trudne, wymaga jedynie podstawowej wiedzy.

Jedzenie Intuicyjne

Jedzenie intuicyjne jest modelem żywienia opartym o samoopiekę i zaufanie. Funkcjonuje w ramach wago-neutralnego podejścia do zdrowia.
To, jak będziemy jeść zależy tylko i wyłącznie od naszych możliwości i preferencji. Istnieją dwie drogi:
– ustalenie posiłków o stałych porach by wkomponowały się w rozkład dnia, przy poszanowaniu głodu, sytości i apetytu,
– podążanie za głodem i sytością decydując się na posiłek, jedzenie wtedy gdy jest taka potrzeba
W praktyce jedno nie wyklucza drugiego, te podejścia – jeśli tylko będziemy elastyczni, wspaniale się uzupełniają. A to, czy będziemy kłaść większy nacisk na strukturę czy też jej brak zależy od indywidualnej potrzeby i możliwości. Zwykle już po kilku sesjach psychodietetycznych jesteśmy w stanie określić jaką drogą iść. Jedzenie intuicyjne nie narzuca reguł. Zestraja głowę z ciałem i uczy samoświadomości.

Wago-inkluzywne podejście do zdrowia

Wago-inkluzywne czy też wago-neutralne podejście o zdrowia polega na wprowadzaniu prozdrowotnych działań przy nieingerowaniu w masę ciała. Opiera się o szacunek i godność człowieka. Jest to opieka zdrowotna bez stygmatyzacji wagi. Wago-inkluzywne podejście do zdrowia pozwala na zmniejszanie natężenia zawstydzania z powodu wagi. Prowadzi do ogólnej poprawy samopoczucia i jest zgodne ze stanowiskiem Światowej Organizacji Zdrowia:

“Kontekst życia ludzi determinuje ich zdrowie, dlatego obwinianie jednostek za zły stan zdrowia lub przypisywanie im dobrego stanu zdrowia jest niewłaściwe. Jest mało prawdopodobne, aby jednostki były w stanie bezpośrednio kontrolować wiele czynników warunkujących zdrowie.”

Jedzenie pod wpływem emocji

Jedzenie i emocje mogą stanowić zgrany duet jeśli idą w parze z uważnością. Niestety kiedy musimy radzić sobie z głodem, trudniej jest skupić energię na emocjach – i odwrotnie. Kiedy pojawia się stres lub trudne emocje – nie wystarcza już siły by znosić głód. To rzadkie by jedzenie emocjonalne stało się problematyczne u osób, które nie doświadczyły restrykcji dietetycznych. Zwykle zajadanie emocji u takich osób nie prowadzi do poważniejszych skutków ubocznych. Psychodietetyk pomaga w znalezieniu równowagi i wyciszenia zajadania emocji jeśli staje się ono problematyczne.

Więcej przeczytasz tutaj: Nie musisz chudnąć dla zdrowia – o podejściu wago-neutralnym

Współpraca online – sesje z psychodietetykiem

Szukasz psychodietetyka online, pracującego w nurcie wago-neutralnym?
Zapraszam Cię na bezpłatną 20 minutową konsultację psychodietetyczną online. Poznasz moje metody pracy i zarys programu jedzenia intuicyjnego. Jeśli poczujesz „to coś” rozpoczniemy współpracę.

Napisz do mnie wiadomość lub zadzwoń w celu umówienia bezpłatnej 20-minutowej konsultacji:
tel./WhatsApp: +48 669 836 659
mail: konsultacje@malgorzataakkus.pl
Wykup konsultację: klik

 

 

 

Rezerwuję sesję psychodietetyczną